Ons STEM-verhaal

Ons STEM-verhaal


Zegt “STEM” je iets?

Leerling van het zesde leerjaar? Interesse in STEM? 
Dan ben je bij ons aan het juiste adres!
Elke school  biedt tegenwoordig wel een STEM-opleiding aan. 
Onze school heeft echter alle troeven in huis om elke component van “STEM” volwaardig aan te bieden.

Een hoogtechnologische leeromgeving.

Ons STEM-team ontwikkelt constant nieuwe projecten voor onze leerlingen.
Dat team bestaat uit leerkrachten met diverse opleidingen die lesgeven in alle graden: wetenschappers, ingenieurs, technici en wiskundigen.
De hoogtechnologische uitrusting van ons SteamLAB biedt alle ruimte voor experiment en onderzoek.
Zo kan elke STEM-opdracht optimaal gerealiseerd worden.

Onze uitdagende STEM- methodiek

In de eerste graad bieden we 2 STEM-clusters aan:

  • “Science en Mathematics”
  • “Technology en Engineering”.

Tijdens deze lessen werken de leerlingen in kleine groepjes aan verschillende projecten.
De leraar is de coach.  
De leerlingen worden uitgedaagd om technisch-technologische vraagstukken te onderzoeken, te analyseren en op te lossen.
Creatief, onderzoekend en innovatief aan de slag gaan, typeert onze STEM-methodiek.

Technology en Engineering

De cluster “Technology en Engineering” telt 5 lesuren per week.
Daarin zitten de vakken techniek, technische activiteiten en ICT .
Alle leerplandoelstellingen komen hier aan bod. 
Onze manier van werken is uniek.
We vertrekken altijd vanuit de STEM-vragen:

  • waar vind ik de informatie die ik nodig heb;
  • hoe beoordeel ik die informatie;
  • hoe neem ik die kennis tot mij;
  • hoe verbind ik die kennis aan andere kennis;
  • hoe kom ik met behulp van die kennis tot oplossingen. 

Het denken wordt verbonden aan het doen.
Zo verwerven de leerlingen de basiskennis. 
Dit is onze uitgesproken visie op STEM.
Dit is de STEM-gedachte.

Sciences en Mathematics

De cluster “Sciences en Mathematics” telt 3 lesuren per week.
Daarin zitten  2 uren natuurwetenschappen en 1 uur wiskunde.
Ook hier starten de lessen vanuit de STEM-vragen, de onderzoeksvragen.
De leerinhouden worden ook in deze cluster vanuit de STEM-gedachte aangereikt.

 

Uw toekomst: onze STEM- studierichtingen


Na de eerste graad krijgt de STEM-gedachte een vervolg in onze STEM- studierichtingen:

  • industriële wetenschappen,
  • techniek wetenschappen,
  • elektromechanica,
  • industriële ICT,
  • industriële kunst.

Deze richtingen vormen een perfecte voorbereiding op hogere studies.
Een professionele bachelor of een academische bachelor en master zijn de logische vervolgstudies na deze STEM-studierichtingen.

VTI Kortrijk

Beekstraat 21
8500 Kortrijk

VTI Harelbeke

Stasegemsesteenweg 40
8530 Harelbeke

VTI Gullegem

Oude Ieperstraat 65
8560 Gullegem